3 principii esențiale în relația client – agenție

în Advertising

Orice business onest are o bază contractuală, în care ambele sau multiplele părți își respectă clauzele. Dar mai mult decât atât, credem că orice business de succes se bazează pe relații. Relații între branduri, între oameni și între branduri și oameni.


La fel ca în orice relație există principii care susțin pe termen lung acest mariaj între client și agenție fără de care colaborarea se transformă într-o alergare insipidă și de multe ori frustrantă.

„Un business care face doar bani, este un business sărac.” — Henry Ford

Principiul Încrederii

Un client își alege o agenție în aceeași măsură în care o agenție își alege brandul pe care vrea să îl promoveze. Căutarea este reciprocă. Un brand nu se poate promova alături de un alt brand care are principii complet opuse. Nepotrivirea de imagine și valori se va regăsi și în nepotrivirea de strategie, aplicații, campanii, gândire și în lipsa de rezultate.

Dacă modul nostru de gândire este diferit într-o manieră majoră de linia valorilor tale relația noastră va fi una de scurtă durată și, cel mai probabil, cu multe diferențe de opinie (un eufemism pentru frustrări). Dacă din momentul în care ajungi să dai mâna cu noi, să stai la masa noastră și să ne prezinți un brief sau un proiect, nu reușești să găsești un dram de încredere în ceea ce putem să-ți oferim, în munca noastră – atunci, nu suntem agenția potrivită pentru tine.

Da, încrederea se câștigă în timp. Iar micile șifonări se pot îndrepta tot în timp. Într-o relație de succes, brandul clientului devine și brandul agenției, iar oamenii din agenție ajung să cunoască atât de bine produsele, identitatea și serviciile clientul, încât pot deveni peste noapte reprezentanti ai brandului. Pentru că încrederea este reciprocă.

Unele dintre cele mai bune campanii internaționale s-au născut din anii lungi de colaborare între client și agenție, pentru că pentru a înțelege cu adevărat un brand trebuie să lucrezi săptămână de săptămână, zi de zi cu el, să îi cunoști istoria și să îi creezi istoria.

Principiul Stabilității

Aici vorbim de două lucruri: identitate și bani.

Se obișnuiește prin alte părți ale țării, nu la noi, bineînțeles, să se facă pitch-uri (acele lupte în arenele marketingului între agenții) pentru fiecare proiect. Poate clientul reușește să obțină cel mai bun preț – pentru că întotdeauna se va găsi cineva care să facă compromisul – dar schimbarea agenției aduce cu sine o nouă abordare, o nouă idee despre cum trebuie să comunice brandul și cum trebuie să arate. Ceea ce poate duce cu pași mari la pierderea identității.

Prin contrast, o relație îndelungată cu o agenție nu înseamnă doar o înțelegere profundă și valoroasă a brandului tău, ci și continuitate în imaginea pe care o ai, mai mult, o consolidare a identității. Dacă la fiecare proiect schimbi agenția, vei avea un caleidoscop de campanii, dar nici o linie recogniscibilă pentru clienții tăi.

Există bineînțeles o mulțime de motive pentru care să schimbi o agenție: campania de social media a fost un haos total cu rezultate nule. Propunerea de outdoor a generat doar costuri și awareness zero. Produsul și-a pierdut vizibilitatea la raft, în ciuda noului ambalaj. Campania a generat cu 20 de like-uri mai puțin. Competiția a scos un produs nou, iar bugetul lor de media e mai mare, de ce agenția nu scade prețul? Orice greșeală cât de mare sau mică poate fi un motiv să schimbi agenția. Iar în momente de criză totul se rezumă la încrederea pe care o ai în capacitatea agenției de a se redresa și de a veni cu soluții noi la problemele apărute.

Un mic sfat înainte să trecem mai departe: nu lucra niciodată cu o agenție care îți afectează imaginea, pentru că pe termen lung, imaginea este cea care îți va aduce vânzări.

Principiul Finanțelor

O relație productivă și eficientă se bazează pe stabilitate, inclusiv stabilitate financiară. Un fee (un abonament) lunar, spre deosebire de un buget pe proiect, oferă agenției atât oportunitatea, cât și responsabilitatea de a construi brandul tău pe termen lung, fără grija de a câștiga o mulțime de alți clienți, fără stresul salariilor, fără eforturile disperate de a câștiga și următorul proiect. Odată cu stabilitatea financiară vine și libertatea de creație, o continuitate de idei în favoarea brandului tău și o echipă dedicată continuu proiectelor tale.

Dacă simți că în ciuda susținerii și insistențelor tale continue agenția rămâne într-un impas creativ, ar fi absurd să te sfătuim să continui pe același drum.

„Majoritatea oamenilor întâlnesc eșecul pentru că le lipsește perseverența de a crea planuri noi în locul planurilor care au eșuat.” — Napoleon Hill

Relațiile pe care le construim reflectă valorile brandului nostru. Suntem Hueman nu doar pentru că jocul de cuvinte gâdilă urechile designerilor, ci și pentru că noi credem în raporturi umane valoroase, credem că un business de succes înseamnă mai mult decât un contract și o sumă de bani (deși acestea sunt, hai să le zicem, măsurători relevante și necesare). El înseamnă dezvoltarea unor relații de lungă durată, bazate pe încredere reciprocă. Un pic idealist. Știm. Dar dacă valorile nu ar tinde spre idealism nu am crede în ele.

Trimite comentariul

90 ÷ = zece