6 lecţii de branding de la Jamie Oliver Cum să îţi optimizezi imaginea de brand pentru mai mult succes (partea întâi)

în Branding

Să construieşti un brand de succes, la fel ca într-o reţetă reuşită, ai nevoie de ingredientele cele mai bune, să ştii exact ce vrei să prepari şi, evident, de timp. Brandul prin definiţie este un mix de ingrediente special alese.


Un brand este un set de aşteptări, amintiri, poveşti şi relaţii, care împreună sunt răspunzătoare de decizia consumatorului de a alege un produs sau serviciu în defavoarea altuia.— SETH GODIN

Acestea sunt ingredientele principale ale brandului tău: aşteptările pe care le au clienţii tăi de la tine şi aşteptările pe care le ai tu de la brandul tău; toată istoria brandului tău şi interacţiunile trecute pe care consumatorii le-au avut cu brandul tău; toate poveştile şi relaţiile pe care le generează contactul cu bradul tău, de la cel mai neînsemnat flyer sau de la o simplă postare pe Facebook, până la cel mai mare eveniment organizat de compania ta şi la modul în care angajaţii tăi răspund cerinţelor clienţilor.

Un brand de succes amestecă toate aceste ingrediente în dozele şi cantităţile potrivite pentru a crea o platformă solidă de comunicare cu clienţii săi.

După o introducere lungă, iată în sfârşit cele 6 lecţii de branding de la Jamie Oliver, cu care v-am atras atenţia.

Lecţia 1: Lasă-i să-ţi vadă bucătăria

Clienţii tăi sunt foarte conştienţi că ai de condus un business. Să nu trăieşti niciodată cu iluzia că ei te privesc ca pe un prieten apropiat care se pricepe la mecanică, sau la pompe de benzină sau la bijuterii. De aceea, comunicarea ta nu trebuie să fie despre cafeaua de dimineaţă, dacă produsele tale sunt corpuri de iluminat – care evident sunt folosite în cea mai mare parte noaptea.

Promovează-ţi serviciile şi produsele, creează-ţi comunicarea de brand în jurul „bucătăriei” tale. O scurtă privire pe pagină de instagram sau pe website-ul lui Jamie Oliver şi vei înţelege ideea.

JO-Instagram

Totul în comunicarea lui Jamie este despre mâncare. Inclusiv pozele cu copiii lui sunt despre mâncare. Vei spune „bineînţeles, doar este bucătar, ce altceva să promoveze”. Iar brandul tău are particularităţile, produsele şi serviciile lui. De ce să pierzi interesul clienţilor tăi comunicând lucruri adiacente sau irelevante business-ului tău?

Lecţia 2: Fii personal

Succesul mare câştigat de Jamie Oliver se datorează într-o bună măsură personalităţii sale carismatice şi faptului că a dat o faţă umană, plăcută gătitului, făcând astfel reţetele cele mai sofisticate ceva mai accesibile publicului larg.

Brandul tău, indiferent cât de tehnic este şi chiar dacă strategia ta se adresează la nivel B2B (business to business) poate avea de câştigat din adăugarea unei note de personalitate. Imaginea unui expert care te învaţă cum să foloseşti un produs, va câştigă de fiecare dată în faţa unei imagini cu un simplu obiect şi un text lângă. De ce? Pentru că suntem oameni şi este programat la nivelul cortexului să fim predispuşi să interacţionăm şi să reacţionăm atunci când vedem un chip uman.

Câteva exemple poate puţin mai relevante: Nike – foloseşte atleţi în reclamele lor nu doar design-ul şi calităţile extraordinare ale pantofilor de sport pe care le-au creat. Lincoln, brandul american de maşini, folosesc imaginea unui actor recunoscut la volanul maşinii lor.

Brandul de pateu Ardealul are doi ardeleni care apar în reclamele sale cu o repetiţie amuzantă, adăugând multă personalitate şi mult umor brandului, nu doar fainoșag.

Ne putem opri aici. Deci fii personal. Iar locul cel mai la îndemână să faci asta, în secolul XXI este, bineînţeles online-ul.

Lecţia 3. Vorbeşte despre lucrurile pe care le ştii

Vorbeşte cu pasiune. Nu este suficient să înşiri o serie de specificaţii tehnice pentru produsul tău şi să te aştepţi ca mii de oameni să înceapă să cumpere produsul tău. Trebuie să vorbeşti despre produsul tău, pentru că altfel clienţii tăi nu vor afla despre el. De aceea există campanii publicitare, spoturi radio, platforme de social media, YouTube şi blog-uri.

Promovează-ţi brandul în toate mediile posibile, păstrând coerentă şi cultivând în jurul tău o comunitate în care tu să devii autoritatea în domeniu. Un sfat la îndemână este să ai un blog şi poate o pagină de facebook unde să vorbeşti cu multă pasiune despre toate modurile în care produsul tău poate fi de folos clienţilor tăi. Observă te rog că accentul în aceste cazuri se pune pe utilitatea produsului şi nu pe vânzarea lui. Dacă reuşeşti să demonstrezi utilitatea lui, vânzările vor urma cu siguranţă. Un scurt exemplu de la bucătarul nostru preferat.

JO-Site

Site-ul lui Jamie Oliver nu este nimic altceva decât o carte de bucate online, la dispoziţia tuturor, cu reţete gratuite gata de pus în practică, ceea ce demonstrează că este o autoritate în domeniu. Vorbeşte deci despre lucrurile pe care le cunoşti: brandul tău! Şi fă acest lucru cu multă pasiune.

Ia-ţi câteva minute şi analizează-ţi puţin business-ul. Încearcă să vezi dacă brandul tău ţine cont de aceste trei lecţii. Dacă nu, cum crezi că ai putea să transformi teoria asta în practică? Există obstacole? Până săptămâna viitoare când vom continua seria de lecţii de branding a la carte, te invităm să ne trimiţi un e-mail, poate te putem ajuta. Până la urmă, specialitatea noastră este să ajutăm brandurile să fie mai umane.

Trimite comentariul

48 ÷ = patruzeci opt