Despre Katrina, arhive și naming

în Branding

Katrina e haotică, surprinzătoare și sălbatică. O cunoști, nu? În 2012 a făcut cele mai mari pagube din ultimii 50 de ani, pe coasta de est a Statelor Unite și cu toate astea, întrebarea care ne vine în minte este: de ce a dat cineva numele unui uragan după o femeie? Chiar atât de destructivă a fost femeia aceea?


 

Oamenii sunt, hai să le zicem, intersanți și au o obsesie: numele. Pe tot ce pun mâna, tot ce se întâmplă în jurul lor, toate lucrurile trebuie să aibă un nume. E ca și când dacă scaunului nu i s-ar zice scaun, el ar inceta să existe. Clădirile și instrumentele muzicale au nume. Echipele de fotbal, hârtiile galbene pe care notăm și chiar uraganele sunt denumite. Ce este așa de important la un nume? De ce au oamenii obsesia asta cu numele?

Imaginează-ți că mintea ta, creierul tău este o arhivă uriașă, șiruri și șiruri de informații îndosariate, dar nu în ordine alfabetică, ci după un sistem diferit – impact, sau memorabilitate. Ei bine, un nume bine ales sau repetat suficient de mult va face ca produsul sau brandul tău să fie mai ușor de găsit în arhiva gigantică a clienților tăi.

BIC este un pix. Acum, încearcă să te gândești la alte branduri de pixuri. Ai găsit 5? 3? Niciunul. Asta nu pentru că nu există alte branduri de pixuri, ci pentru că ai auzit acest nume de atât de multe ori încât prima asociere pe care o faci între un pix și un brand este BIC. Uite un nume bine ales și foarte bine promovat.

Prima diferență: numele

250.000 de noi produse sunt scoase pe piață anual în lume. Din acest motiv fiecare companie dorește ca produsul sau serviciul său să iasă în față. Lupta pentru câștigarea clienților este acerbă. Diferențierea se poate face în multe moduri, începând de la nișa aleasă, calitatea produsului, nivelul de inovație introdus, servicii, design, abordare de piață, dar primul lucru care te deosebește de competiția ta este numele.

Namingul e procesul prin care se ajunge la o variantă potrivită de nume pentru un produs sau serviciu.

Pare ușor de realizat, la îndemâna oricui. Însă, găsirea unui nume înseamnă mai mult decât un brainstorming din care alegi cele mai bune variante.

Cum trebuie să fie un nume memorabil

BBC, Starbucks sau Mountain Dew sunt nume construite diferit, prin metode la fel de diferite precum produsele pe care le oferă.

Un nume bun este unul ciudat, jucăuș, în orice caz diferit. Schweppes e un nume care ți se rostogolește pe limbă iar în Accenture fiecare silabă este accentuată. Nimic nu este întămplător în alegerea lor. Numele poartă o poveste, care transmite și creează așteptări, chiar mai înainte de a vedea logoul sau produsul. Un exemplu de brand cu o poveste în spatele numelui este Zâmburi – un proiect de mini-povestiri pline de umor, a căror nume inspirat te duce la ”sâmburi de zâmbete”. Mai mult, cum sună el și cum se pronunță? Brandul Sandalandala e un exemplu de nume relaxat care îți rămâne în minte pentru jocul de vocale și consoane. Ritmicitatea și pronunția ușoară fac numele memorabil. Numele transmite o stare, o emoție sau lipsa unei emoții prin sonoritatea lui. Fii atent la muzicalitate.

Întâi a fost cuvântul, Apoi logo-ul

Într-un proces de branding, numele și logo-ul se completează, creând o experiență unică. Cei care meșteșugesc nume știu că acesta trebuie să fie logo-friendly – ușor de asociat cu un simbol vizual. Nu ne-am putea imagina Twitter-ul fără imaginea păsării albastre. Iar Apple fără mărul mușcat… parcă nu mai e Apple. Numele împreună cu logo-ul trebuie să transmită identitatea companiei. Este de încredere și cu tradiție? Ford. E o companie îndrăzneață? Virgin. E o companie care produce jucării? Noriel.

De pe hârtie în online

Pe lângă găsirea unui nume care sună bine și poate fi reprezentat vizual, mai există un pas – găsirea unui domeniu pentru site și înregistrarea mărcii. Imaginează-ți că lucrezi la un nume timp de câteva săptămâni și găsești varianta perfectă, doar ca să afli că domeniul cu același nume nu poate fi cumpărat sau marca este deja înregistrată. Naming-ul este un proces, iar un pas în acest proces este să verifici disponibilitatea lui în online și asta dintr-un singur motiv: clienții. Le faci viața mai ușoară dacă te pot găsi ușor imediat ce ți-au auzit numele.

Un nume bun echivalează cu o reputație bună

O agenție de publicitate te poate ajuta creativ atât în găsirea numelui, cât și în stabilirea legalității lui. Munca nu se oprește aici. Trebuie să investești constant în numele bun pe care l-ai ales, atât prin promovare, cât și prin produse și servicii de calitate, care să fie relevante pentru nevoile clienților tăi. Altfel, indiferent cât de bun, creativ și memorabil este numele, va ajunge să se piardă în arhivele clienților.

Trimite comentariul

treizeci ÷ 3 =