Puterea unei povești Cum arta de a povesti atrage clienți și fani

în Branding

Imaginează-ți că ești la o masă, unde un prieten expert în astrofizică încearcă să îți explice o teorie extrem de inovatoare, când este întrerupt de un alt prieten care vine val-vârtej la masă și zice: „Să vedeți ce mi s-a întâmplat azi! Mergeam cu mașina prin oraș, când, dintr-o dată….”.


Nu mai e nevoie să spunem că ideea prietenului expert va fi uitată în timp ce atenția se mută către amicul cu mașina. Concluzia e că oricât de interesante ar fi unele lucruri, puterea unei povești bine spuse învinge întotdeauna.

De ce sunt poveștile importante pentru compania ta?

Pentru că ele atrag atenția și stârnesc interesul, într-un alt mod decât o face reclama. Iar cum atenția a început să fie un activ din ce în ce mai valoros odată cu Google-ul, aplicațiile și fluxul continuu de notificări, ea a scăzut dramatic. Atât de mult, încât din postura de client aș spune că ai exact 8 secunde să mă convingi de produsul tău.

Pe lângă atenție și interes, poveștile mai au un plus – sunt memorabile. Asta pentru că odată ce un mesaj este pus sub formă de istorioară sau anecdotă, el este reținut mai ușor iar percepția este una pozitivă pentru că nu tinde să fie la fel de agresivă precum o reclamă cu multe verbe imperative.

De aceea, un brand ar trebui să fie o Șeherezadă modernă, care să captiveze și să implice publicul cel puțin 1001 (de zile și) nopți.

Cu ce e deosebit storytelling-ul față de content marketing?

Mai mult decât un conținut de calitate, o poveste bună ne atrage prin emoțiile și experiențele pe care ni le oferă. Poveștile au rolul de a umaniza brandul, făcându-ne să alegem dincolo de preț sau detalii tehnice. Și de cele mai multe ori, ele devin virale fără prea mult efort, fiind răspândite de clienți și admiratori care apreciază brandul. Pe scurt, poveștile ne implică emoțional și ne captează interesul pentru mult timp.

Să luăm un caz concret: fără elefantul Manole și povestea lui, Toortitzi ar fi fost doar un alt producător de biscuiți, cel mult cu un nume neobișnuit. Însă odată adaptată povestea la brand, și anume că biscuiții au forma aceea datorită elefantului care îi turtește, lucrurile deja capătă perspectivă și asocierile pozitive încep să apară.

Toortitzi nu s-au oprit aici. Au luat imaginea elefantului simpatic și au creat o întreagă strategie de comunicare în jurul acestuia. Pentru că ce știu ei este că o poveste bună este una adaptată contextului și comunicată constant. Așa a ajuns Manole să fie unul dintre cele mai populare personaje din România.

Screen-Shot-2015-08-07-at-10.44.00

Cele 4 elemente ale unei povești care vinde

1. Eroul – orice poveste bună are un erou, iar poveștile de brand nu fac excepție. În centrul acesteia poate fi brandul (cu un personaj bine conturat precum Matache Măcelarul) sau poate fi chiar consumatorul.

2. Soluția – poveștile bune de brand rezolvă ca prin minune o problemă sau o nevoie pe care publicul o resimte, toate cu ajutorul unor caracteristici ale produsului sau serviciului oferit de brand.

3. Mesajul – fiecare poveste are un mesaj puternic: Dove ne dovedește constant că frumusețea nu este doar la suprafața pielii, iar Under Armour ne arată cum, împotriva tuturor șanselor, poți să devii remarcabil prin voință și dedicare.

4. Emoția – oferă-i fiecărui (potențial) client o stare. Amuză-l. Înduioșează-l. Intrigă-l. Inspiră-l. Fă-l să se simtă atins de ceea ce spui, pentru că odată ce empatizează cu brandul tău, e foarte ușor ca el să acționeze în a cumpăra, în a comunica cu brandul și în a răspândi povestea lui.

Dacă ai deja un business, gândește-te care este povestea brandului tău. Dacă nu reușesti să o faci să îți aducă profit, poate te putem ajuta noi să te diferențiezi și să câștigi încrederea și simpatia clienților tăi.

Trimite comentariul

doisprezece − 2 =