Prețul succesului pe Facebook

în Social Media

Facebook. Parcă sună cunoscut cuvântul acesta de undeva. Să fie oare numele celei mai mari rețele sociale din lume, a cărui număr de utilizatori depășește populația Chinei? Sau să fie oare cea mai utilă unealtă gratuită de promovare online pentru business-uri? Cel puțin la una din aceste întrebări răspunsul este da. Cu siguranță nu la cea de a doua întrebare.


 Gratuit nu înseamnă fără bani

În 2004, Zuckerberg pune pe picioare o rețea de socializare care semăna puțin cu hi5 și aducea de departe a MySpace. Însă, rețeaua aceasta avea ceva diferit, era pusă în mișcare de o cu totul altă forță motrică decât predecesoarele ei – forța socială.

În doar un deceniu, Facebook devine principala rețea mondială de socializare, cu peste 1.2 miliarde de utilizatori. De-a lungul acestor zece ani, Facebook a integrat albume foto, postări video, newsfeed, mesagerie mobilă gratuită, inghițind platforme după platforme, devenind cel mai fierbinte punct online de interacțiune cu consumatorii. Pentru că acolo unde se află prezentă a șaptea parte din populația globului și șansele de succes sunt pe măsură. În plus, o pagină de Facebook e gratuită.

Oare chiar așa să fie?

Timp

Până în 2013 când Facebook a introdus un nou algoritm pentru prezența paginilor de brand în feed-ul utilizatorilor, iluzia că Facebook era o unealtă gratuită și eficientă de promovare, indiferent că dețineai o companie cu birouri în cinci capitale diferite, un ONG local sau un service auto. Impresia era că tot ce trebuie să faci e să intri în rețea, să-ți faci un cont, invitai câțiva prieteni, postai de două ori pe săptămână și gata. Succesul online era la picioarele tale.

Algoritmul de sortare implementat de Facebook cu doar un an în urmă, oferă vizibilitate postărilor în mod natural doar pentru 2%-6% din totalul fanilor unei pagini de brand. De ce? Pentru că Facebook este pe deoparte o rețea de socializare, iar socializarea este prin definiție interpersonală, deci preferințele utilizatorilor sunt să vadă ce fac prietenii lor, nu ce oferte noi au apărut în domeniul mașinilor de spălat, să zicem. Pe de altă parte, Facebook este un business. Pe scurt, vrei vizibilitate, vrei engagement ridicat, plătești.

Mai mult, la sfârșitul lunii august, anul trecut, Facebook introduce un nou filtru, care pune accentul pe conținutul oferit. Toate postările de genul ”click aici” pentru acces la conținut, aceste trick-uri puerile vor fi blocate deoarece nu reflectă conținut relevant și nici nu stârnesc interesul utilizatorilor, dimpotrivă, ele sunt iritante.

Ce se întâmplă în cazul acesta? Cum reușești să ajungi la o audiență dincolo de barierele impuse de Facebook? Postezi mai des? Introduci mai multe oferte? Răspunsul ar putea fi da. Însă, succesul nu este garantat.

Cea mai eficientă metodă de promovare este dezvoltarea unei relații cu utilizatorii, cu fanii brandului tău. Acest lucru înseamnă două lucruri: conținut de calitate și timp. Timp să creezi conținut relevant, emoțional și, dacă îmi permiteți să folosesc un termen al noii generații, share-uibil. Timp să interacționezi cu ei, timp să îi asculți chiar și atunci când lasă comentarii, să le zicem, nefavorabile pe pagina brandului. Timp să monitorizezi constant activitate pe pagină, să aduni datele, să studiezi graficele și să implementezi strategii de lungă durată bazate pe conținut care să genereze empatie, reacții și simpatie, care să țină cont de preferințele și dorințele fanilor tăi.

Ați observat sublinierea: lungă durată. Dezvoltarea unui fanbase ia timp. Păstrarea lui cere timp și impune implicare și supraveghere constantă. Așa, în paranteză, un sfat prietenesc: există agenții care înțeleg social media și care te-ar putea ajuta să obții într-un mod mai eficient și mai targetat ceea ce îți dorești de la prezența ta online.

O maximă contemporană preferată printre oamenii de afaceri de succes spune:

În spatele fiecărui success instantaneu stau ani și ani de muncă asiduă.

La fel ca în orice business sau orice piață, și în social media trebuie să fii perseverent și să investești timp. Altfel, care este sensul unui pagini de Facebook cu 100.000 de fani dacă doar 100 sunt activi și interacționează cu brandul tău?

Bani

Încep prin a-ți spune că o campanie bine targetată, cu conținut relevant, în online este de departe mai cost-eficientă decât o campanie outdoor. Dar Facebook-ul nu este gratis. Nu pentru companii și nu dacă vrei să crești repede, să ai vizibilitate ridicată, să fii prezent în discuțiile fanilor tăi.

Costurile în social media provin în mare din două direcții:

1. Facebook Ads

Fie că îți promovezi postările, fie că plătești reclame care apar cu prioritate pe pagina fanilor tăi, va trebui să investeși o sumă de bani, raportată la rezultatele pe care le dorești. Este foarte important ca strategia ta de social media să aibă și un buget suficient de generos încât să îți ofere vizibilitate pe Facebook, în defavoarea competiției tale.

2. Conținut

Când vine vorba de conținut, multe business-uri își ratează ocazia de a străluci pe Facebook. Motivele sunt variate și prea multe să le înșiruim. Ține cont de faptul că tot ce postezi pe Facebook reprezintă imaginea companiei tale. Pozele să fie de calitate, postările să fie interesante, utile și ofertante pentru fani. Nu uita că Facebook este în primul rând o rețea de socializarea și abia apoi un business. Socializează cu fanii brandului tău. Fiecare comentariu al tău se încadrează sub denumirea de conținut. Fiecare campanie, fiecare postare. Nu lăsa la voia întâmplării conținutul.

Brandurile cele mai apreciate sunt cele care oferă valoare prin conținutul lor și abia apoi reduceri de preț sau produse la promoție. Comunică cu fanii tăi, iar ei îți vor promova brandul.

Și unde sunt costurile legate de conținut? Dacă ai o echipă care înțelege vastitatea și complexitatea a tot ce înseamnă social media și știe cum să se raporteze la clienții tăi, reușește să vorbească pe limba lor, să creeze conținut relevant pentru ei, atunci costurile sunt aproape nule. Dacă nu ai o astfel de echipă, te sfătuiesc să găsești una repede, iar asta implică un alt buget.

Concluzie

Facebook este o platformă de socializare gratuită. Dar, costurile nu sunt egale cu zero. Prețul succesului în social media se măsoară atât în euro, cât și în minute. Like-urile au valoare doar în măsura în care sunt dublate de interacțiune din partea fanilor în mod constant. Pentru a menține interesul fanilor în mod continuu trebuie să plătești, atât cu bani, cât și cu timp.

Întrebarea care rămâne este: cât ești dispus să plătești pentru succesul businessului tău pe Facebook?

1 Comentariu

Trimite comentariul

− one = one